Wpływ rozwoju infrastruktury transportu na dostępność transportową obszarów wiejskich w Polsce Impact of transport infrastructure development on transport accessibility of rural areas in Poland
W artykule przedstawiono zagadnienie dostępności transportowej na obszarach wiejskich
w Polsce. W jej ocenie uwzględniono zmiany w długości zamiejskich dróg powiatowych
i gminnych o nawierzchni twardej w ujęciu krajowym oraz wojewódzkim.
Przyjęta metodyka badania pozwoliła na obliczenie gęstości przestrzennej oraz demograficznej
zamiejskich dróg gminnych oraz powiatowych. Przyjmując, że gęstość infrastruktury
wpływa na dostępność transportową, oceniono tempo i kierunki tych zmian. Obliczenia
przedstawiono dla lat 2000–2015 w przekroju krajowym i wojewódzkim.
W Polsce, uwzględniając aspekt infrastrukturalny, na obszarach wiejskich widoczna jest
poprawa dostępności transportowej. Można jednak zaobserwować zróżnicowany pod
względem przestrzennym i demograficznym zakres tych zmian. Ma na to wpływ zróżnicowanie
w rozwoju długości dróg zamiejskich w Polsce. Poprawa wskaźnika gęstości
średnioważonej, a tym samym dostępności transportowej, jest zauważalna w regionach
Polski centralnej (województwa: mazowieckie, kujawsko-pomorskie) oraz wschodniej.
Celem artykułu jest przedstawienie wpływu zmian w długości infrastruktury transportu
na dostępność transportową obszarów wiejskich w Polsce.
The article presents an analysis of the accessibility of transport infrastructure in rural areas in Poland.
In assessing changes in accessibility, the evolution of the length of non-urban poviat and municipal
roads with a hard surface in the national and voivodship terms was taken into account.
In Poland, there is an improvement in the accessibility of transport infrastructure in rural areas
in Poland. However, it is possible to observe the scope of these changes, which is spatially and demographically
diverse. It is influenced by the diversity in the increase in the length of non-urban roads in Poland.
The improvement of indicators and, hence, the accessibility of transport infrastructure is noticeable
in the regions of central Poland (Mazowieckie, Kujawsko-Pomorskie province) and eastern Poland.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00