The school performance of boys from rural schools in Lower Silesia in the light of lead concentration in blood Osiągnięcia szkolne chłopców z Dolnego Śląska w świetle stężenia ołowiu we krwi
Research conducted in many research centers all over
the world indicate health threats resulting from the presence
of lead in the blood gradually decreases to the
permissible amount. Lead accumulation in a living
organism results in adverse changes in different body
systems, symptoms of which include various behavioral
changes. They can be reflected in grades obtained by
the child at school.
The aim of this paper was to establish whether the
blood lead level diversify the boys in the respect of their
school performance during consecutive years of primary
education.
The amount of lead in blood of 94 boys at the age
of 10 has been measured; subsequently, the group of
subjects was divided into two subgroups; the first one
(termed in this paper „L”) comprised students whose
Pb-B level was lower than 6 μg/dl (4,846 μg/dl on average)
and the second one (termed „H”) comprised boys
whose blood level exceeded 6 μg/dl (9,256 μg/dl on
average). Academic performance in the arts, scientific
subjects, geography and natural science in respective
groups was assessed. Said procedure was replicated in
respective subgroups after a year when the subjects were
11 years old.
It was ascertained that the academic performance
of the boys with higher blood lead levels deteriorated
in scientific subjects and tended to worsen also in other
school subject groups. Performance of the students
whose blood lead level was lower in the initial examination
remained unchanged or improved.
Badania podejmowane w wielu ośrodkach naukowych
na całym świecie, wskazujące na zagrożenia zdrowotne
wynikające z obecności ołowiu we krwi, zaowocowały
stopniowym obniżeniem dopuszczalnej
zawartości tego metalu ciężkiego w organizmie. Konsekwencją
jego kumulacji są bowiem niekorzystne zmiany
obserwowane w układach wewnętrznych, których
jednym z przejawów są m.in. różnego rodzaju zmiany
behawioralne. Mogą one przekładać się na oceny uzyskiwane
przez dziecko w szkole.
Celem niniejszej pracy było określenie czy poziom
ołowiu we krwi różnicuje chłopców pod kątem ich
osiągnięć szkolnych w kolejnych latach kształcenia
w szkole podstawowej.
Wykonano pomiar zawartości ołowiu we krwi 94
chłopców 10-letnich, a następnie całą grupę badanych
podzielono na dwie podgrupy; pierwszą (zwana umownie
„N”), w której znaleźli się uczniowie, których
poziom Pb-B był mniejszy niż 6 μg/dl (średnio 4,84
μg/dl) i drugą (W) o zawartości ołowiu we krwi przekraczającej
ten poziom (średnio 9,25 g/dl). Wgrupach
tych oceniono osiągnięcia w nauce z przedmiotów humanistycznych, ścisłych oraz geograficzno-przyrodniczych.
Procedurę tę w wyodrębnionych podgrupach
powtórzono w kolejnym roku, a więc wśród 11-latków,
Wśród chłopców o wyższej zawartości ołowiu we
krwi stwierdzono istotne obniżenie się wyników w nauce
przedmiotów ścisłych oraz tendencję do obniżania
się ocen z pozostałych grup przedmiotów. Uczniowie,
których poziom ołowiu we krwi był niższy w badaniu
wyjściowym utrzymali lub podnieśli poziom swoich
osiągnięć szkolnych.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00