Tytuł pozycji:
Arno Schmidts Typus der neuen Prooaform anhand “Aus dem Leben eines Fauns“
- Tytuł:
-
Arno Schmidts Typus der neuen Prooaform anhand “Aus dem Leben eines Fauns“
Nowy typ prozy Arno Schmidta na przykładzie powieści "Aus dam Leben eines Fauns“ (“Z życie fauna")
- Autorzy:
-
Półrola, Małgorzata
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/1035043.pdf
- Data publikacji:
-
1985
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Źródło:
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria; 1985, 13
0208-6085
- Język:
-
niemiecki
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem analizy zawartej w niniejszym artykule jest powieść,
zmarłego niedawno, awangardowego pisarza zachodnioniemieckiego, Arno Schmidta zatytułowana “Aus dem Leben eines Fauns“ ("Z życia fauna“) .
Twórczość Schmidta była i jest obiektem wielu kontrowersyjnych
dyskusji, a sam pisarz uchodził za jednego z czołowych "rewolucjonistów"
niemieckiej literatury lat sześćdziesiątych.
Omawiana w artykule powieść należy, wg własnej teorii narracji
Schmidta, do grupy tzw. "fotoalbumów".
Poglądy teoretyczne Schmidta, zreferowane zostały pokrótce na
Podstawie jego przemyśleń, zebranych w dwóch “przyczynkach poetyckich“
pt. "Berechnungen I und II“. Zdaniem Schmidta podstawowym
zadaniem pisarza Jest rekonstruowanie za pomocą środków językowych
tzw. "dziurawej teraźniejszości" lub “mozaikowatego bytu"
("löcherige Gegenwart" albo "musivisches Dasein“).
W przypadku omawianej powieści oznacza to odtwarzanie partykularnych,
nieciągłych (niekontynuowalnych) fragmentów doznań
świadomości bohatera, Heinricha Düringa. Zgodnie z tym założeniem
fabuła powieści zrealizowana została przy pomocy podziału “akcji"
na małe odcinki, wyodrębnione graficznie, pozostające do siebie w
stosunku "montowanych luźno elementów".
Struktura powieści opiera się na wariowaniu określonego schematu
(opis 13 pojedynczych dni z życia bohatera), różnicowanego
pasowo i przestrzennie, powtarzanego i rozszerzanego. W artykule
zwrócono również uwagą na stylistyczną stroną twórczości Arno
Schmidta i podkreślono znaczenie języka, którego pisarz, uchodzą-
cy za interesującego nowatora formalnego gatunku powieściowego,
jest wielkim mistrzem.