Parametrami charakteryzującymi każdy silnik jest moc oraz moment obrotowy. Najkorzystniejszym procesem zwiększającym te czynniki jest doładowanie silników. Może ono być realizowane za pomocą sprężarki mechanicznej, turbosprężarki lub sprężarki napędzanej silnikiem
elektrycznym. Powszechnie stosowanym rozwiązaniem jest turbodoładowanie, które jest
przedmiotem rozważań poniższej pracy. Analizie termodynamicznej poddano dwa silniki ZS o
różnych pojemnościach skokowych z zastosowaniem układu turbodoładowania. Pomiary obejmowały główne parametry charakteryzujące pracę silnika oraz temperatury i ciśnienia powietrza oraz spalin w układzie doładowania. Badania wykonano przy pełnym obciążeniu silnika.
Wyznaczono sprawności energetyczne jednostek napędowych oraz sprawność wewnętrzną
sprężarki. Dodatkowo określono moce maszyn przepływowych oraz względną fizyczną stratę
wylotową spalin. Wyznaczone parametry przedstawiono w sposób graficzny, a także podano
zależności między poszczególnymi wielkościami wpływającymi na pracę układu doładowania.
Charakterystyka układu turbodoładowania wpływa na charakterystykę momentu obrotowego,
który związany jest z mocą efektywną silnika. Wysokie wartości sprawności energetycznej są
możliwe do uzyskania w zakresie prędkości obrotowych odpowiadającym wartościom maksymalnym momentu obrotowego. Zastosowanie turbosprężarki pozwala na wykorzystanie entalpii fizycznej spalin na potrzeby napędu sprężarki.
Power and torque are the characteristic parameters of every engine. The most beneficial process
of increasing these factors is engine charging. It can be performed with the use of a mechanical
compressor, a turbo, or a compressor driven by an electric engine. The commonly applied solution is turbocharging, which is the focus of this thesis. The subject if the thermodynamic
analysis are two engines with self-acting ignition and different cylinder capacity using turbocharging. The measurements include the main parameters which characterise engine work, temperature and air pressure, as well as exhaust fumes in the charge system. The research was
conducted at full engine load. The study determines the energy efficiency of the engine and the
internal efficiency of the compressor and the turbine. In addition, it determines the power of
fluid-flow machines and the relative outlet loss of flue gas. The determined parameters are
showed in a graphical way considering the relationship between the particular parameters which
influence the charging system’s work. The characteristics of the turbocharging system influence
the characteristics of the torque, which is related to the engine’s efficiency power. High values
of the engine’s energy efficiency are possible to achieve in the range of rotational speed which
correspond to the maximum values of the torque. Applying the turbocharger enables the use of
enthalpy of the flue gases at the outlet of the engine for the needs of the compressor’s drive.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00