Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Script oppositions and humorous targets: promoting values and constructing identities via humor in Greek conversational data

Tytuł:
Script oppositions and humorous targets: promoting values and constructing identities via humor in Greek conversational data
Autorzy:
Archakis, A.
Tsakona, V.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1009044.pdf
Data publikacji:
2006
Wydawca:
Uniwersytet Opolski
Tematy:
CONVERSATIONAL NARRATIVE
GENERAL THEORY OF VERBAL HUMOR
HUMOR
SELF-TARGETING HUMOR
Źródło:
Stylistyka; 2006, 15; 119-134
1230-2287
2545-1669
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Recent pragmatic research focuses on the issue of identity construction via humor. In this paper, we intend to investigate how could the General Theory of Verbal Humor (in Attardo 2001, henceforth GTVH) contribute to the analysis of humor as a means of identity construction. Among the six knowledge resources proposed by the GTVH we focus on target and script opposition. The first one helps us identify whose behavior our young informants consider incongruous and, at the same time, worth laughing at. The second one reveals the specific (and often implicit) norms and values shared by conversationalists. We illustrate our points using Greek conversational narratives coming from same-gender groups of young Greek males and females. We show that, in our data, conversationalists select targets either outside or inside their group. Special emphasis is given to self-targeting humor (henceforth STH) and its function as a discourse strategy used for identity construction. Previous research on this kind of humor has revealed that STH can be interpreted as an index of either lack or presence of self-confidence and self-esteem. Our data show that, by using STH, our interlocutors indirectly point to a positive self-image. In all cases, the target of humor reinforces the existing bonds among group members, while bringing the evaluative dimension of humor to the surface and revealing the group values. Finally, our analysis brings an interesting pragmatic difference to the surface. This difference is related to the effect of humor on the identities constructed: through humor directed at other people's behavior (in the cases of out- and in-group targets), the speaker eventually de-legitimizes those others, while, through self-targeting humor, the speaker aims at legitimizing him/herself and his/her own actions.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies